از سیر تا پیاز،پیراهن مردانه هاوایی

همه ما احتمالا با پیراهن هایی با یقه باز، آستین گشاد و دکمه هایی که گاه در تمام طول لباس و گاه تنها تا بالای سینه قراردارند،  با طرح های مختلف و جذاب روی پارچه ی ظریف و خنک که به پیراهن مردانه هاوایی معروف است، آشنا هستیم؛ یا دست کم، تن کسی دیده ایم. قصه این لباس که به پیراهن مردانه هاوایی شهرت یافته، قصه ای جالب و شنیدنی است. این پیراهن که بیشتر از کتان، پلی میکروفیبر و ابریشم دوخته می شود، به پیراهن هاوایی مشهور است. همانطور که میدانیم، مجمع الجزایر هاوایی در اقیانوس آرام، پنجاهمین ایالت آمریکا محسوب می شود و این شاید موجب شده بیشتر مردم فکر کنند ریشه اصلی این پیراهن آمریکایی است، در حالی که اینطور نیست و اولین منشا طراحی پیراهن مردانه هاوایی، از ما خیلی دور نیست!

تاریخچه پیراهن مردانه هاوایی:

 

تاریخچه پیراهن مردانه هاوایی

پیراهن مردانه هاوایی به معنای امروزی، از دهه ۱۹۲۰، با ورود مهاجرین به هاوایی آغاز شد؛ اما جد پیراهن مردانه هاوایی، به کیمونوهای ژاپن، جامه های ابریشمی چین و لباس های تاهیتیایی میرسد. اولین تولید کننده ی رسمی پیراهن مردانه هاوایی، مهاجر ژاپنی، چاتارا میاماتو، در شهر هونولولو در هاوایی بود که به تولید اولین پیراهن های هاوایی به معنای امروزی‌شان با اسم “موساشی- یا” پرداخت. بعد تر در ۱۹۳۵، مهاجر چینی دیگری، اِلِری چون، اینبار در وایکیکی در هاوایی، به تولید پیراهن های مدرن هاوایی مشغول شد. در این دهه، تقریبا تمام اجناس مغازه ی آقای چون، توسط بومی ها و بویژه توریست ها، خریداری شد. در سالهای ۱۹۳۰تا ۱۹۴۰، دیگر دست های زیادی وارد صنعت تولید پیراهن های هاوایی شده بود و طراحان بزرگ در شرکتی مختص به تولید این لباس مشغول به کار شدند و نزدیک به ۴۵۰نفر در این شرکت استخدام شدند. در این دوره این پیراهن به پیراهن آلوها (Aloha shirt) معروف شده بود. بعد از جنگ جهانی دوم با توسعه حمل و نقل هوایی، توریست های بیشتر به هاوایی رفت و آمد پیدا کردند و فرهنگ پوشش پیراهن هاوایی توزیع شد. در دهه ۱۹۵۰، شخصی به نام آلفرد شَهین، با استفاده از دیزاین های هنری تر، مواد خام با کیفیت تر و بافت های یکدست تر، انقلابی در تولید پیراهن های هاوایی رقم زد و این تجارت بومی را به صنعتی بین المللی در فشن، تبدیل نمود. همین طراحی های شَهین بود که در ۱۹۵۶ مسبب بوجود آمدن برند معروف Tori Richard که برند مختص تولید پیراهن مردانه هاوایی است در هاوایی شد. الویس پریسلی در کاور آلبوم “هاوایی آبی” در سال ۱۹۶۱ ، پیراهن قرمزی که توسط شَهین طراحی شده بود را به تن داشت.

 

مراسم آلوها:

مراسم آلوها

 

در سال ۱۹۴۶، اتاق بازرگانی هونولولو، بودجه‌ی یک برنامه مطالعاتی به روی نحوه کاربری بهینه از لباس های آلوها، برای تابستان های گرم هاوایی را تامین کرد. در این دوره به کارمندان در هاوایی اجازه داده شد که از ماه ژوئن تا اکتبر، پیراهن های هاوایی به تن کنند که قبل از این زمان پوشیدن آنها در محل کار خلاف مقررات محسوب می شد. در ۱۹۴۷، با راه‌اندازی فستیوال “هفته ی آلوها”، این لباس ها از اهمیت فرهنگی و اقتصادی بهره‌مند شدند. در این فستیوال مردم و توریست ها، به موسیقی سنتی هاوایی، دست سازه ها، بازی های قدیمی و جشن و پایکوبی میپردازند و همه لباس های آلوها به تن میکنند. مراسم هفته ی آلوها، در ۱۹۹۱ به “فستیوال آلوها” تغییر نام داد. مراسم هفته آلوها، تاثیر زیادی بر صنعت تولیدات پوشاک آلوها در هاوایی گذاشت.
 

مراسم دیگر در هاوایی که بر اساس اهمیت فرهنگی پوشاک آلوها ایجاد شد، “جمعه ی آلوها” نام دارد. در ۱۹۶۲ یک اتحادیه تولیدی به اسم Hawaiian Fashion Guild شروع به تولید پیراهن مردانه هاوایی برای استفاده کارکنان و کارمندان ادارات در محل کارشان کرد. در این زمان به هر کارمند، ۲عدد پیراهن مردانه هاوایی تحویل داده شد و این خود گامی در راستای تحکیم فرهنگ پوشاک آلوها در هاوایی بود.
 

در ۱۹۶۵، همین اتحادیه تولیدی، اقدام به راه‌اندازی کمپینی به نام جمعه های آلوها کرد که در آن به کارمندان اجازه داده میشد که در تعدادی از ماه های سال، در آخرین روز کاری یعنی جمعه، با پیراهن مردانه هاوایی سر کار حاضر شوند. در دهه ۱۹۹۰، مراسم جمعه های آلوها، به سراسر کالیفرنیا هم گسترش یافته بود.

 

 

 

فلسفه‌ی پیراهن مردانه هاوایی:

پیراهن مردانه هاوایی یا آلوها(Aloha)، به علت ماهیت بینافرهنگی اش اهمیت یافته است که برخواسته از جمعیت متغیر و مهاجرت های بعد از جنگ دوم جهانی به این منطقه است. پوشیدن این لباس در هاوایی نه تنها بیانگر گرایش آزادانه انسان و روابط نزدیک او با طبیعت است، بلکه نشان‌گر هویت هاوایی هم هست. نحوه طراحی و دوخت پیراهن مردانه هاوایی، حاصل تعاملات چند‌جانبه میان گروه‌های مهاجرین مختلف از کشور های مختلف به سلسله الجزایر هاوایی بوده است. این پیراهن به دلیل بافت فیبری ظریف و نازک اش، وسیله ی مناسبی برای سازگار شدن مردم بومی و توریست ها به آب و هوای استوایی این جزایر است و متناسب با فرهنگ جمعی مردم این منطقه طراحی شده.

 

انواع پیراهن مردانه هاوایی:

خرید لباس، با آگاهی به انواع مختلف و جزئیات طراحی و دوخت هر یک، سهم مهمی در یک انتخاب خوب و اقتصادی دارد. پیراهن مردانه هاوایی، بسته به نوع پرینتی که طراحی بر اساس آن صورت میگیرد به انواع مختلفی تقسیم می شود که در زیر به شرح هر یک میپردازیم.
 

انواع پیراهن مردانه هاوایی

پرینت All-Over:

کی از انواع معمول پیراهن مردانه هاوایی، پرینت All-over است.این نوع از پیراهن، با تکرار پرینت در تمام پارچه فابریک، تولید می شوند. این نوع از پیراهن های هاوایی برای ایجاد یک طرح مرکزی در راستای دکمه ها مناسب نیست.
 

پرینت منظره ای:

طراحی این نوع از پیراهن، از نظر جزئیات پرینت شبیه به پرینت All-Over است. با این تفاوت که به جای تکرار الگوی گل و گیاه، در آن از محتوای یک منظره طبیعی استفاده شده است. این لباس بیشتر حسی از آزادی را القا میکند و مناسب تعطیلات و مسافرت است. این نوع از پیراهن مانند پرینت All-Over، برای ایجاد یک طرح مرکزی در راستای دکمه ها مناسب نیست.
 

پرینت قابی:

مانند دو نوع پرینت قبلی، این نوع طراحی هم با تکرار یک الگو، اما اینبار به صورت پرینت عمودی از طرح گل یا برگ های گیاه، تولید می شود. مانند انواع قبلی این پیراهن هم مناسب ایجاد یک طرح مرکزی نیست و الگوی تکراری عمودی آن این اجازه را نمی دهد.
 

پرینت Border:

به پیراهن هایی که طرح در قسمت میانی آنها تعبیه می شود، Border میگویند. این لباس طبق استاندارد های جهانی دارای الگوهایی است که با فاصله ۱۰-۱۲ اینچی، از یک طرف لباس به طرف دیگر، تکرار می شوند. این نوع پراهن را می‌شود به صورت جلوباز استفاده کرد.
 

پرینت مهندسی شده:

پرینت مهندسی شده، نوعی از پرینت پراهن مردانه هاوایی است که در آن یک طرح مرکزی و یکپارچه سرتاسر پیراهن را می پوشاند. تصویر طراحی شده معمولا هر ۱۸ اینچ تکرار می شود که نسبت به پرینت Border بزرگ تر است. طراحی این پیراهن ها تا روی دکمه ها نیز ادامه می یابد. این نوع پرینت پیراهن مردانه هاوایی معمولا گرانتر از سایر انواع است؛ چرا که بایستی از بهترین کیفیت فابریک در تولید آنها استفاده شود.

 

پرینت مهندسی شده

 

 

 

مواد مورد استفاده در پیراهن مردانه هاوایی:

در تولید پیراهن مردانه هاوایی، از مواد مختلفی استفاده می شود که هر کدام دسته ای از ویژگی های منحصر به فرد را در پیراهن سبب می شوند. در زیر به مواد مورد استفاده در تولید پیراهن مردانه هاوایی و ویژگی هر یک میپردازیم.
 

کتان: مناسب هوای گرم به دلیل تهویه هوا و دفع گرما، قابلیت انعطاف پارچه، جنس طبیعی فیبر.
 

پلی-کتان: ترکیبی از فیبر پلی استر و فیبر کتان، بافت ترکیبی طبیعی و مصنوعی، قابلیت حفظ شکل، کمتر چروک می شود، قابلیت تنفسی پایین پارچه به نسبت فیبر۱۰۰درصد کتان، نامناسب برای هوای گرم.
 

پلی استر-میکروفیبر: فابریک با کیفیت با ترکیب مواد مصنوعی، قابلیت جذب عرق و تهویه هوا، مناسب هوای گرم، سریعتر خشک می شود.
 

ریون: ترکیبی از مواد برای تولید جنس پارچه ابریشمی مصنوعی، جایگزین ابریشم طبیعی گران قیمت، مقاوم در برابر گرما، وزن سبک، انعطاف پذیری بالا.
 

 

ابریشم: ابریشم طبیعی بافته شده از تراوشات کرم ابریشم، ضد حساسیت و آلرژی، قابلیت تنفسی بالا، جذاب و زیبا، نگهداری و مراقبت دشوار.
 

برای خرید یک پیراهن مردانه هاوایی، بهتر است پیش از هرچیز به جنس پارچه و قابلیت تنفس و مقاومت بافت آن توجه کنید. استفاده از پیراهن مردانه هاوایی که با کتان یا ابریشم دوخته شده برای فصول گرم سال و سفر به مناطق گرم توصیه می شود.

 

 

پیراهن مردانه هاوایی، نماد تبدیل عناصر عمیق بین فرهنگی به دست‌سازه های صنعتی فشن است که طرفداران زیادی از ورزشکاران و هنرپیشه ها گرفته تا سیاستمداران و رئیس جمهور ها را به خود جذب کرده است. شالوده اصلی طراحی این نوع پیراهن، جوهر زندگی در جزیره است و برای همین با پوشیدن آن، احساسی از آزادی، زیبایی و راحتی، توامان به ارمغان می آورد. لباسی که از خرده فروشی های وایکیکی در هاوایی آغاز شد و حالا به سرتاسر دنیا توسعه یافته. تکنولوژی ساخت آنها بر اساس موارد استفاده‌شان، شرایط مناسبی برای خرید آنها به وجود آورده که تک تک آدم های قرن حاضر را، به پوشاکی راحت تر، ارزان تر و زیبا تر، دعوت می نماید.

 

 

مطالب مرتبط:

1. چه نوع لباسی در تابستان بپوشیم؟

2. راهنمای ست کردن و مدل پیراهن های 2019

3. 5 روش ست کردن لباس های راه راه برای استایل آقایون

منبع:پیراهن مردانه هاوایی، از سیر تا پیاز

 

 بعد          قبل

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید