کت شلوار و انواع مدل آن

کت و شلوار مردانه و انوع سبک آنها
کت و شلوار مردانه و انوع سبک آنها

کت شلوار و انواع مدل آن

انواع کت و شلوار مردانه احتمالا دیدی، اما چه چیزی اینهارو باهم متفاوت میکنه؟

بدون شک کت و شلوار مردانه یکی از پرطرفدار ترین نوع پوشش برای آقایون هستش. احتمالا اینکه کت و شلوار با کیفتی تنخور بدی داشته باشه خیلی کمه.

کت شلوار هنگامی که با اعتماد به نفس و بر اساس مد روز پوشیده شود، دیگر جزئ پوشش های اصلیش تبدیل خواهد شد.

خرید اولین کت شلوار نخستین قدمی ست که هر مردی از طریق ابراز و بیان شخصی، قدیمی بزرگ به سوی زیبایی برمیدارد.

 

آنچه باید درباره کت شلوار بدونی

 

اولین و مهم‌ترین قانون در پوشش مردانه این است که شما باید هنگام پوشیدن لباس­تان اعتماد به نفس و احساس راحتی داشته باشید. برای این که در پوشیدن هر لباسی موفق جلوه کنید، به هردوی آنها (اعتماد به نفس و احساس راحتی )نیاز دارید.

کت شلواری که برازندۀ پوشش شماست، جدا از اینکه چقدر شیک و گران‌قیمت است، باید به به اعتماد به نفس و زیباتون کمک بسیار زیادی بکند.

قوانینی برای پوشیدن  کت شلوار وجود دارند. این قوانین باید قبل از پرداختن مسائل از قبیل  جیب‌ها، پارچه­ ها، برش­ ها و جزئیات بسیار مربوط به کت­­ شلوار، مورد توجه و بررسی قرار گیرند.

با وجود آن که این قوانین آزادی پوشش زیادی را در اختیارتان قرار می­دهند اما به شما اختیار تام و کامل نیز نخواهند داد تا بتوانید به سادگی هر نوع ست کامل لباسی را که دوست دارید، برای مناسبت یا موقعیتی خاص بر تن کنید.

اولین تعریف درباره کت شلوار مردانه، ترکیب کت تک و شلواری ست  که باید به صورتی که کامل و هماهنگ پوشیده شود یا اصطلاحاً آن­ها را با هم ست می­کنیم. بنابراین، این دو دارای برش و دوخت یکسانی هستند و از مواد مشابهی نیز تولید شده ­اند.

اکثرا هم کت شلوار ها هم رنگ و هم طرح هستن.

با این حال، در نهایت متوجه خواهید شد که این تعریف فاقد هرگونه اطلاعات مفیدی در مورد ماهیت و ویژگی­ های کت ‌شلوار است.

ماهیت کت‌ شلوار در سال­های گذشته جایگاه خود را در زمینۀ سبک پوشش مردانه، تثبیت و حفظ کرده است و قطعا ً در نسل­ های آتی نیز به این روند ادامه خواهد داد.

کت شلوار دبل برس
کت شلوار دبل برس

تفاوت ها در انواع کت‌ شلوار مردانه

 

عوامل بسیاری باید دست در دست هم دهند تا بهترین کت و شلوار را برای آقایی تولید کنند که قصد پوشیدن را دارد.

ویژگی­ های پارچه سازنده کت­ شلوار، از جمله وزن و رنگ آن، بسیار حائز اهمیت هستند. در درجه بعد، سطح سفارشی­ سازی، تعداد دکمه‌ها، شکل یقه و غیره نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

انواع کت شلوار

اما مهم ترین نکته که معمولا باید بهش دقت کرد، برش آن است. شما هرگز با پوشیدن کت­ شلواری که بد برش خورده باشد، صرف نظر از این که تا چه اندازه جزئیات دارد یا کیفیت مواد سازنده­ اش تا چه میزان بالاست، بهترین ظاهر را نخواهید داشت. 

هنگام بحث و بررسی درباره برش، باید دو عامل زیر را مد نظر قرار دهیم:

  1. اندازه و فرم بدن مردی که قصد پوشیدن کت و شلوار را دارد؛
  2. الگو و نمای کلی­ای که در هنگام پوشیدن کت و شلوار حاصل می­شود.

هر دو عامل ۱ و ۲ دلایل اصلی در توضیح این هستند که چرا پرداخت هزینه گزاف به خیاطی ماهر، در صورت وجود بودجۀ کافی، برای دوخت لباس منصفانه و حتی قابل توجیه است.

 چنین خیاطی قادر است کت شلواری را برش دهد که ضمن نمایان کردن بهترین ویژگی­ های ظاهری فرد پوشندۀ کت­ شلوار، هر گونه نقصی را نیز در اندام و فرم بدنش از نظر بیننده بپوشاند و این­ها مهارت­ هایی نیستند که به سادگی یا با زحمت کم به دست بیایند.

کت تک دکمه یا دو دکمه (single breasted) درمقابل کت دو طرف دکمه­ خور یا چهار دکمه (double breasted)

کت شلوار دو دکمه کت شلوار دبل برس

انتخاب میان کت یک طرف دکمه ­خور یا دو طرف دکمه ­خور، بستگی به اولویت ­های شخصی شما دارد. کت­ شلواری که در دو طرف دکمه می­خورد احتمالاً رسمی‌تر به نظر برسد، اما در اغلب مناسبت­ ها و موقعیت­ ها کاملا ً موجه و قابل‌قبول است.

کت‌هایی که یک ردیف دکمه داشته یا در یک طرف دکمه می­خورند، معمولاً دارای یک، دو یا سه دکمه هستند. بعضی از آن‌ها پنج یا شش دکمه نیز دارند، اما این موضوع به ندرت قابل قبول بوده و گاهی حتی زیاده­ روی به نظر می­رسد.

 

کت و شلوار دامادی

 

امروزه کت‌هایی با یک ردیف دکمه اغلب محبوب­ترین نوع کت­هایی هستند که افراد به تن می­کنند. این میزان از محبوبیت به دلیل سادگی و هم چنین قابلیت تطبیق ­پذیری آن‌ها است.

کت‌های یک طرف دکمه­ خور را می‌توان به وسیله شلوارشان تعریف و مشخص کرد. شلوارهای هماهنگ و هم­رنگ به کت ­شلوار ظاهری رسمی و مناسب می­دهند؛ در عین حال این کت­ها را می­توان در موقعیت­ های غیررسمی ­تر، به سادگی با شلوار جین یا کتان نیز بر تن کرد.

کت‌هایی که در دو طرف دکمه می­خورند نیز در اصل دارای چهار دکمه، یعنی دو دکمه در هر طرف هستند. با این حال امروزه داشتن سه دکمه در هر طرف، رواج بیشتری دارد.

علاوه بر قالب­ بندی دکمه، نکته بعدی­ای که در این سبک کت با آن مواجه خواهید بود، اتصال‌دهنده‌های تکمیلی و جانبی، همراه با پارچه اضافی است.

کت شلوار دبل برس

 

تعداد اتصالات نیز بسته به نوع کت می‌تواند از یک تا سه عدد متغیر باشند. وظیفه اتصالات یاد شده این است که پارچه اضافی را در جای مناسب خود نگه­ دارند، به طوری که در طرف مقابل جلوی کت بسته می‌شوند.

کت شلوارهایی با دو ردیف دکمه به اندازۀ کت شلوارهایی با یک ردیف دکمه، تنوع ندارند و برای همۀ افراد قابل کاربرد نیستند. به بیان دیگر، آن‌ها بسیار شیک و رسمی به نظر می­رسند.

دکمه ها در کت شلوار

مهم­ترین خصیصه در مورد انواع کت­ شلوار مردانه جزئیات ظریف آن­ها بوده و هیچ چیزی بهتر از دکمه­ ها نشان دهنده این واقعیت نیست.

این که دکمه ­های شما از چه جنس و ماده ­ای ساخته می­شوند نسبتا ً حائز اهمیت است، اما در این زمینه باید به بودجه­ ای که در اختیار دارید نیز دقت و توجه داشته باشید. عمدۀ بحث این مقاله در مورد این است که چه تعداد دکمه بر روی کت­ تان دارید. اغلب مردان کت ­شلوارهای یک، دو یا سه دکمه‌ای را در کمد لباس خود دارند و یا در حالت ایده‌آل صاحب یک دست از هر کدام از این انواع ذکر شده هستند.

دکمه کت شلوار

دکمه‌ها ممکن است کوچک باشند، اما قادرند تفاوتی بسیار شگرف را در ظاهر شما پدید آورند. نحوه بستن دکمه‌ها نیز حائز اهمیت است.

باز گذاشتن دکمه پایین یکی از این جزئیات است. برش اکثر کت شلوارها به گونه ­ای ست که ایجاب می­کند آخرین دکمۀ کت باز گذاشته شود. بستن دکمه پایین، الگو و نمای کلی را خراب خواهد کرد و قادر است شما را  فردی شکست­ خورده و ناموفق در زمینۀ مد جلوه دهد.

هم چنین نوع طراحی کت­ شلوار شما نیز چنین ایجاب می­کند که تنها هنگام ایستادن دکمه کت تان را ببندید. این کار، بهترین شکل و ظاهر را ایجاد خواهد کرد. پس زمانی که که تصمیم به نشستن گرفتید، زمان مناسب برای باز کردن دکمه ­های کت فرا رسیده است.

بسته نگه داشتن دکمه‌های کت در هنگام نشستن می­تواند منجر به ایجاد کشش و فشار ناخوشایند و بدظاهر شود. بازکردن دکمه ­ها، فشار موجود بر روی پارچه کت را کاهش خواهد داد.

کت ‌شلوار تک­‌دکمه‌ای

 

اگر به دنبال داشتن ظاهری جذاب و شیک هستید، کت شلوار تک­ دکمه‌ای انتخاب ایده‌آلی برای شما است. کت تک ­دکمه ای، حالتی V شکل را در یقه ­ها ایجاد کرده و ظاهری کشیده و لاغر به اندام شما می­دهد.

کت شلوار تک دکمه ای

شما می‌توانید با کت تک­ دکمه در اغلب رویدادهای رسمی و اجتماعی حاضر شوید. این سبک برای نمایش دادن ترکیب پیراهن و کراوات شما عالی است. با این حال این احتمال وجود دارد که در محیط­ های خیلی رسمی و جدی، اندکی شلخته و بدلباس به نظر برسید. 

کت ‌شلوارهای دو­دکمه‌ای

 

این سبک، خویشاوند تکامل یافته ­تر و بالغانه ­تر سبک تک­ دکمه‌ای است. کت دودکمه‌ای ظاهری کاملا ً کلاسیک را ایجاد می‌کند که برای میلیون­‌ها مرد در موقعیت ­های مختلف و گوناگون قابل پوشیدن و استفاده کردن است.

کت و شلوار دو دکمه

با وجود تاثیر بصری­ ای که این نوع کت در بلندتر و باریک­تر نشان دادن اندام شما ایجاد می­کند داشتن برداشت اشتباه از ظاهر شما واقعا دشوار خواهد شد.

کت دو­دکمه‌ای با هر اندازه و شکلی که باشد، ظاهر بسیار خوبی را برای شما به ارمغان می­آورد. همچنین مبنایی شیک و زیبنده برای هماهنگ کردن بقیۀ اجزای لباس­تان با هم، فراهم خواهد کرد.

کت‌ شلوارهای سه ­دکمه‌ای

 

کت شلوار سه دکمه

 

برش‌های ایتالیایی، بریتانیایی و آمریکایی

 

سه نوع برش عمده برای کت ­شلوار وجود دارد: برش آمریکایی‌، انگلیسی و ایتالیایی (معروف به اروپایی) . همه این برش‌ها جایگاه مختص خود را در زمینۀ مد مردانه حفظ و تثبیت کرده‌اند.

هرکدام از این برش‌ها جذابیت­ های خاص خود را دارند. دانستن تفاوت بین آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند که ترجیحات و انتظارت شخصی­تان را در زمینۀ خرید کت­­ شلوار، تعریف و مشخص کنید.

برش بریتانیایی

 

سبک بریتانیایی که برگرفته از لباس‌های نظامی انگلیسی است، طولانی ­ترین پیشینه را در میان دو نوع دیگر دارد. این سبک دارای الگویی با خطوط برشی بسیار ساختار یافته و بسیار ریز و دقیق است.

از ویژگی­های دیگری که با این نوع برش همراه هستند، می­توان از پارچه‌های سنگین‌تر، شانه‌ها، سینه و خط کمر مشخص نام برد.

کت و شلوار انگلیسی

این سبک ظاهری کاملاً مردانه را به ارمغان می­آورد. کت‌های کت­­ شلوار انگلیسی دارای دو چاک در پشت کت هستند که این ویژگی بازماند­­ه­ای از سبک پوشش مربوط به اسب‌سوارها است. جیب­ های اریب یا شیب‌دار از ویژگی‌های دیگری است که به این سبک ظاهری بسیار ویژه‌ می­بخشند.

برش ایتالیایی

 

برش ایتالیایی تقریبا ً نقطۀ مقابل سبک انگلیسی بوده و بسیار ساده‌تر و معمولی­تر است. این امر عمدتا ً به این دلیل است که این نوع کت­ شلوار در آب و هوای گرم‌تر پوشیده می‌شود.

این سبک، شامل پارچه‌هایی با وزن سبک و کت‌های ساختارنیافته است که به منظور تناسب یافتن با اندام فرد طراحی شده‌اند. خیاطی و نوع دوخت ­و دوز عامل مهمی در ارتباط با برش ایتالیایی است.

برش ایتالیایی

برای مثال، حلقۀ آستین بالاتر در این سبک طوری طراحی شده­ که آن را شبیه به لای­ای ثانویه­میکند بسیاری از سبک‌های ایتالیایی گرایش ویژه‌ای نسبت به مد دارند که این مقوله به دلیل انتخاب‌ پارچه­ های جالب­ توجه، ترکیب­ های رنگی ماجراجویانه و برش‌های منحصر به فرد است.

علی­ الخصوص کت ­شلوارهای ایتالیایی هنوز هم توسط برخی، به عنوان پیشتاز و طلایه ­دار مطلق مد مردانه در نظر گرفته می‌شوند.

 برش آمریکایی

 

کت­شلوار sack (کوتاه و گشاد) معمولی آمریکایی اولین کت­شلواری بود که به صورت انبوه تولید شد. اما این موضوع نباید باعث شود که این سبک را دست کم بگیرید.

قبل از عرضۀ کت و شلوار sack، همه چیز باید با دست دوخته می­شد. سیلی از کت­ شلوارهای ارزان‌قیمت که از کارخانه­ ها به سمت بازار و فروشگاه ­ها سرازیر شد به این معنا بود که مردان طبقۀ متوسط نیز سرانجام قادر به خریداری کت شلواری با کیفیت مناسب هستند.

دوخت آمریکایی

 

برش آمریکایی شانه‌ها را متناسب­ تر و دلخواه ­تر کرده و کمر را نیز باریک نشان می‌دهد. این سبک انتخابی عالی برای افراد سنگین‌ وزن­تر و با اندام درشت ­تر است که می­توانند این

کت­ شلوار را به عنوان لباسی مربع شکل با ظاهر شل و آویزان، بر تن کنند.

این سبک با حلقه ­های آستین پایین و دکمه‌هایی در سرآستینش، برای اغلب رویدادهای اجتماعی و کاری، کاملاً راحت و مناسب است. کت شلوار با برش آمریکایی یکی از متنوع‌ترین لباس‌ها در سبک مد مردانه است.

یقه پیک ، یقه ناچ و  یقه آرشال

 

کلمه یقه (یا به طور خاص­تر برگردان یقه) به قاپک­ هایی اطلاق می­شود که که در طرفین کت و در زیر یقه قرار دارند. این دو قاپک در دو سمت دهانۀ یقه به طرفین و به سمت عقب تا می‌شوند.

یقه ناچ

بسیاری از مردان می­توانند نسبت به تصمیم ­گیری دربارۀ نوع یقه‌های کتشان احساس تردید داشته باشند، اما نوع یقه‌ای که انتخاب می‌کنید می‌تواند چیزهای زیادی را در مورد سبک پوشش و میزان اعتماد به نفس­تان بیان کند. به عقیده من، قبل از تصمیم­ گیری در مورد شکل و نوع یقه، نخواهید توانست کت شلوار مناسبی را خریداری کنید.

یقۀ ناچ، پیک و آرشال سه نوع اصلی یقه هستند. هر یک از آن‌ها دارای عرض­های متفاوتی، از عرض ۵ اینچ تا عرض­ های بسیار باریک هستند. معمولا ً عرض یقه باید بین ۳ تا ۳.۵ اینچ باشد.

 یقه ناچ یا شکاف­دار

 

این سبک یقه به دلیل داشتن شکل V جانبی در محلی که لبه­ های برگردان (قاپک­ ها) به یقۀ‌ کت می‌رسند، به عنوان «شکاف­دار یا شکافی» خوانده می‌شود. یقۀ ناچ به علت سنتی و کلاسیک بودن، رایج‌ترین سبکِ یقه در کت­ شلوار است.

این سبک چندمنظوره بوده و متناسب با هر دو ظاهر رسمی و غیررسمی است. هر زمان که در مورد سبک پوشش خود دچار تردید شدید، کت ­شلوار با یقۀ ناچ نیز دقیقا همانند پیراهن تمام سفید، انتخابی مطمئن و محافظه­ کارانه است.

سه نکته در مورد یقه ناچ وجود دارد که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. اولاً این که عرض شکاف باید با عرض یقۀ شما هماهنگ باشد. این بدان معنی است که یقه­ای باریک باید شکافی کوچک داشته باشد، اما یقه­ای عریض می‌تواند دارای شکاف بزرگ‌تری باشد.

یقه‌های ناچ معمولاً بر روی لباس‌هایی با یک ردیف دکمه، ظاهر بهتری را ایجاد می­کنند. پس اگر قصد خرید لباسی با دو ردیف دکمه را دارید، احتمالا ً باید یقۀ پیک را انتخاب کنید.

یقۀ ناچ با عرض بیشتر از ۴.۵ اینچ می­تواند نامتناسب به نظر برسد؛ مگر اینکه قفسه ‌سینه فرد نیز واقعا ً پهن و عریض باشد. اگر لاغر هستید، می‌توانید با شکافی باریک به ظاهری خوب و مد روز برسید. یا با شکافی به عرض ۳.۵ تا ۴.۲۵ اینچ به ظاهری کلاسیک­ دست یابید.

یقه پیک یا تیز  

 

ابتدا اجازه دهید ابهامات موجود درباره این نام را تا حدی برطرف کنیم. اگر آمریکایی هستید، این یقه را به عنوان یقۀ «peak» می­شناسید. اما اگر انگلیسی هستید احتمالا ً یقه « peaked » برایتان نامی آشناتر ست. به هر حال هر دو عبارت به همان نوع یقه اشاره دارند.

یقه تیز  

این نوع یقه به سمت بالا متمایل بوده و در لبه یقه به سمت بیرون تیز شده یا اوج می­گیرد و ظاهری کاملا رسمی دارد.

یقه پیک تنگ مطابق مد نیست. بنابراین عرضی برابر با ۳.۲۵ تا ۴.۵ اینچ مناسب خواهد بود؛ اما عرض یقه نباید بیش از حد زیاد شود زیرا می­تواند تناسب کلی کت­ شلوار شما را بر هم بزند.

یقه پیک بر روی کت شلوارهایی با دو ردیف و یا یک ردیف دکمه عالی به نظر می­رسد. با این حال، برش یقه پیک، هنری تخصصی و ماهرانه است که قیمت تمام شده کت­ شلوار را بالا می­برد.

یقه پیکی که به خوبی برش خورده باشد، زیبایی و جذابیت زیادی را به سبک پوشش شما اضافه خواهد کرد. اما متاسفانه برش بد این نوع یقه می­تواند سبک پوشش شما را خراب کند.

اگر قد کوتاه یا  اندام بزرگی دارید، یقه تیز انتخاب خوبی برای شما است؛ این سبک باعث می‌شود بلندتر و باریک‌تر به نظر برسید بنابراین از هر نظر نیز مناسب شماست.

یقه پهن یا آرشال

 

حتمالاً این نوع یقه را فقط بر روی تاکسیدو (نوعی کت مجلسی) خواهید دید. هیچ شکاف و بریدگی­ ای بر روی یقه وجود ندارد، اما به جای آن  لبه‌ها حالتی تماماً گرد به خود می­گیرند. در مورد عرض یقه آرشال هیچ گونه قانون سخت­گیرانه ­ای وجود ندارد.

پس در این جا نیز این قاعدۀ ساده را به یاد داشته باشید که هرچه یقه عریض تر باشد، ظاهر شما رسمی تر است و در مقابل هرچه یقه باریک تر باشد، ظاهر شما به روزتر خواهد بود.

یقه پهن

مواد سازنده کت‌ شلوار

 

کت­ شلوار شما صرفاً لباسی که بر تن دارید نیست؛ بلکه نمادی از سطح پختگی و مهارت­تان است زیرا شما با پوشیدن آن احساس راحتی و تناسب می­کنید. بنابراین انتخاب بهترین پارچه برای انواع کت شلوار مردانه از اهمیت بالایی برخوردار است.

بودجه در دسترس شما نقش بزرگی را در این زمینه ایفا خواهد کرد. با این حال خوب است که همیشه لباسی را انتخاب کنید که مطابق با بودجه شما باشد.

اما تنها نوع جنس و مواد سازنده نیست که هنگام خرید کت شلوار باید به آن توجه کنید. شما باید بافت پارچه و نرمی آن را نیز در نظر بگیرید.

انتخاب پارچه مناسب برای کت­ شلوار

 

هنگام انتخاب مواد مناسب برای کت و شلوارتان، تنها لازم است تعداد انگشت­ شماری پارچه را مدنظر قرار دهید. با این کار دست­یابی به انتخاب مناسب در هنگام خرید لباس بسیار آسان‌تر می‌شود.

پارچه­ های پشمی،کشمیری،مطهری، ابریشمی و پنبه­ای رایج‌ترین و احتمالا ً بهترین پارچه­ ها برای دوخت کت­ شلوار هستند.

پارچه مطهری

پارچه پشمی دوام بیشتری داشته و برای استفاده روزمره مناسب است. از سوی دیگر، مخمل تجملی­ تر بوده و بهتر است که بیشتر در مناسبت­ های باشکوه و مهمانی‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

هم چنین پارچه‌های سنتزی (مصنوعی) زیادی، مانند پلی ­استر، وجود دارند. با این حال، تقریباً هیچ یک از آن‌ها نمی‌توانند به خوبی پارچه­ های طبیعی نسبت به هوا نفوذپذیر باشند.

وزن کت­ شلوار

 

وزن و تعداد نخ ­های پارچه نیز می‌تواند بر میزان راحتی، قیمت و ظاهر کلی کت ­شلوار شما تاثیر بگذارد:

  • سبک : ۷ الی ۹ اونس؛ برای تابستان عالی است.
  • سبک تا نیمه سبک: ۵/۹ الی ۱۱ اونس؛ برای گذر از بهار به تابستان و تابستان به پاییز مناسب است.
  • وزن متوسط: ۱۱ تا ۱۲ اونس؛ برای بیشتر روزهای سال مناسب بوده و انتخاب خوبی برای کت­­ شلوار اول است.
  • نیمه سنگین : ۱۲ الی ۱۳ اونس؛ برای برای پوشش روزانه مناسب است، اما می‌تواند در اوج تابستان خیلی گرم باشد.
  • سنگین: ۱۴ الی ۱۹ اونس. برای پاییز و زمستان عالی است.

تفاوت در جیب‌ها

 

هیچ مشخصه ­ای به اندازه جیب ­های موجود بر روی کت ­شلوار بر سبک کلی آن و میزان رسمی بودنش موثر نیست.

جیب کت شلوار

 به‌طور کلی سه نوع جیب وجود دارد: وصله‌ای یا پاکتی (Patch)، تاشو یا با لبۀ برگردان (flap) و شکافی (jetted). این جیب‌ها طیف غیررسمی تا رسمی را در بر می­گیرند.

جیب وصله‌ای یا پاکتی

 

برای اولین بار، جیب وصله‌ای کژوال (غیررسمی) بر روی کت‌های سبک بلیزر (نوعی کت پشمی) دوخته شد. این جیب‌ها در اصل از تکه‌های پارچۀ جداگانه ­ای بوده و بر روی دو طرف کت دوخته می­شدند.

جیب پاکتی

بعداً خیاط‌ها شروع به دوخت آن‌ها بر روی انواع دیگر کت‌ها، به عنوان وسیله‌ای برای در امان نگه داشتن اشیای ارزشمند از دسترس سارقان و جیب­‌بر ها کردند. جیب‌های تاشو (فلپ) کاملا ً اتصال یافته نیز حاصل توسعه و پیشرفت طبیعی این تدبیر امنیتی هستند.

جیب­ های تاشو یا با لبه برگردان

 

 جیب‌های تاشو با وجود این که انتخابی متوسط و بسیار محافظه­ کارانه در نظر گرفته می­شوند اما دارای سبکی بسیار متنوع و چندمنظوره هستند. این چندمنظوره بودن بدان معنی است که کاربرد جیب تاشو تنها به نوع خاصی از لباس محدود نمی­شود.

جیب لبه برگردان

زمانی که جیب­های تاشو با شلوار جین و یک کراوات هماهنگ شوند، درست به همان اندازه متناسب و برازنده خواهند بود که در سبکی کاملاً رسمی به نظر می­رسند . 

جیب شکافی

 

این نوع از جیب تقریبا ً نقطۀ مقابل مدل وصله‌ای، هم در تولید و هم در سبک است. جیب شکافی بریدگی ­ای بر روی سطح خارجی کت داشته و محفظه جیب به سمت داخل کت آویزان است.

کت شلوار جیب شکافی

این نوع از جیب تقریبا ً نقطۀ مقابل مدل وصله‌ای، هم در تولید و هم در سبک است. جیب شکافی بریدگی ­ای بر روی سطح خارجی کت داشته و محفظه جیب به سمت داخل کت آویزان است.

دکمه‌های آستین در کت­ شلوار

 

وجه تمایز کت شما در یک دست کت­ شلوار، دکمه ­های موجود بر روی آستین آن هستند. این که آیا آن‌ها کارکردی عملی دارند یا خیر، نکته قابل بحثی نیست.

کت­ شلوارهای آمریکایی همیشه به صورت استاندارد دارای چهار دکمه هستند. کت ­های اسپرت معمولا فقط دو دکمه دارند. دکمه‌های موجود بر روی آستین کت شما باید تا حد امکان به هم نزدیک بوده و ترجیحاً در تماس با یکدیگر باشند.

دکمه‌های آستین در کت­ شلوار

به طور کلی، تعداد دکمه‌های موجود بر روی آستین میزان رسمی بودن لباس را مشخص می‌کند. هرچه دکمه‌های کمتری روی آستین وجود داشته باشد، کت و شلوار شما غیررسمی­ تر به نظر خواهد رسید.

بنابراین کتی با آستین­های چهار دکمه بسیار رسمی به نظر خواهد رسید.

در گذشته کتی که می­شد دکمه ­های موجود بر روی آستینش را باز و بسته کرد، گواهی بر طراحی برتر کت­ شلوار بود. اما امروزه دیگر این طور نیست. به همین دلیل، امروزه تولید کنندگان عمدۀ کت­ شلوار از این سبک تنها به منظور بالا بردن کیفیت تولیداتشان استفاده می‌کنند.

بدون چاک، تک چاک و دو چاک

 

کتِ کت­ شلوار شما احتمالاً دارای شکافی ست که به عنوان چاک شناخته شده و در قسمت پشتی پایین کت قرار دارد و یا ممکن است اینگونه نباشد. این امر به این دلیل است که چاک­های کت مشتمل بر سه نوع هستند:

تک چاک

بدون چاک

 

این سبک مورد ترجیح اروپایی­ ها بوده و ظاهر مناسب­تری را به ارمغان می­اورد. اما نقطه ضعفی نیز دارد: وقتی می­نشینید و یا دست­تان را در جیب کت قرار می­دهید، کت تمایل دارد که چروک شده یا به سمت بالا جمع شود.

تک­چاک

 

کت تک چاک، ارزان‌ترین گزینه است. اما پوشیدن چنین کتی شما را در معرض خطری ناخوشایند و نامناسب قرار خواهد داد. زمانی که دست خود را در جیبتان قرار می دهید، شلوار شما حالت نازیبایی به خود گرفته و قسمت نشیمنگاه شلوار در معرض دید قرار می­گیرد.

دو­چاک

 

کت دارای دو چاک آزادی عمل بیشتری را در اختیار شما قرار می­دهد. همچنین می‌تواند ظاهر شما را بهبود بخشد. هنگامی که بنشینید و یا دست‌ها را در جیب کت قرار دهید، این چاک ­ها جلوی جمع شدن و چروک شدن کت را خواهند گرفت.

 

انواع چاک ها

کت‌های دارای آستر کامل، آستر نیمه و بدون آستر

 

کتی که دارای آستری از جنس الیاف طبیعی باشد نشان دهنده کیفیت بالای کت­ شلوار است. بمبرگ (Bemberg) از الیاف پنبه ساخته شده، نسبتا ً ارزان و بادوام است،  قابلیت نفوذپذیری خوبی نسبت به هوا داشته  و ضمناً روش ساخت آن نیز بسیار ساده است؛ به همین دلیل به عنوان «پادشاه آستر» شناخته می‌شود.

ابریشم پارچه محبوب دیگری ست که برای آستردوزی کت مورد استفاده قرار می­گیرد. البته ابریشم پارچه­ ای تجملاتی است، بنابراین قیمت بالایی نیز دارد.

علیرغم مورد توجه بودن پارچه ابریشمی برای آستردوزی کت، تمیز کردن کت شلوار ابریشمی دشوار است. همچنین، در صورت پاره شدن تعمیر آن غیرممکن بوده و باید با آستر دیگری جایگزین شود. با این حال نفوذ­پذیری ابریشم نسبت به هوا بسیار بالا بوده و به همین علت انتخاب خوبی در آب و هوای گرم است.

کت‌های ارزان و با تولید انبوه، معمولا ً با آستری از جنس پلی استر طراحی می‌شوند. این موضوع نیز کاملاً به بودجه ­ای که در اختیار دارید مرتبط است، اما در صورتی که بودجه شما این اجازه را می­دهد از خرید چنین کت‌هایی اجتناب کنید، زیرا نه تنها برازنده و مطابق مد روز نیستند، بلکه نفوذپذیری خوبی نیز در برابر هوا نداشته  یا به عبارت دیگر به خوبی تنفس نمی‌کنند.

آستر داخلی کت معمولا ً با رنگ کت هماهنگی دارد. همچنین می‌توانید از آستری با رنگ متضاد استفاده کنید؛ اما چنین کتی را باید تنها برای موقعیت­ها و مناسبت­ های غیررسمی بر تن کنید.

آستر کت باعث افزایش دوام آن می‌شود و به حفظ شکل نیز آن کمک می‌کند. کت­ شلواری بدون آستر می‌تواند قیمتی بیش­تر از کت­ شلوار آستردار داشته باشد؛ زیرا دیگر آستری برای پنهان کردن دوخت داخلی کت وجود ندارد و چنین کت ­شلواری باید از بالاترین سطح کیفیت و مهارت برخوردار باشد.

 

ترکیب کت، پیراهن و کراوات

 

دانستن این که چطور یک دست لباس، پیراهن و کروات را به منظور زیباتر کردن ظاهرتان با هم ترکیب کنید،  سطح کاملی از ظرافت و برازندگی را به سبک پوشش شما اضافه خواهد کرد. رنگ‌هایی که می‌پوشید ویژگی­ هایی هستند که در وهله اول توجه سایرین را به خود جلب می­کند؛ بنابراین مهم است که این کار را به درستی انجام دهید.

توجه به اکسسوری کت شلوار بسیار اهمیت دارد اما تعدادی استثنای نادر، رنگ‌های کت ­­شلوار، پیراهن و کراوات باید به طور متناسب با هم ترکیب شوند. این کار به هیچ وجه سخت نبوده اما به کمی فکر کردن نیاز دارد.

هماهنگ­سازی رنگ‌ها

 

اول از همه، ترکیب کردن بیش از چهار رنگ در یک دست لباس، اشتباهی وحشتناک و فاجعه ­بار است.

اما این بدان معنا نیست که ظاهر شما باید خسته‌کننده باشد. ما به اندازه کافی کت­ شلوارهایی با رنگ‌ها و طیف­ های  مختلف در اختیار داریم که بتوانیم حتی بدون متوسل شدن به رنگ­های پر زرق و برق، آن­ها را مورد استفاده قرار داده و به طرز متناسبی با هم ترکیب کنیم.

راز ایجاد رنگ‌ها، تن­های رنگی و طیف­ هایی از کت­ شلوار که به بهترین نحو با ظاهر شما تطبیق یابد، در همان چیزی نهفته است که به هماهنگ­ سازی رنگ­ ها شهرت دارد.

به عنوان مثال، کت­ شلواری آبی با کراوات قرمز یا شرابی رنگ و پیراهنی سفید متناسب بوده و تضاد رنگ جالبی را به ظاهر شما اضافه می‌کند.

رنگبندی کت شلوار

کت­­ شلواری سرمه­ ای (آبی تیره)، پیراهنی سفید و کراواتی به رنگ آبی تیره، ظاهری لطیف‌تر را برای شما به ارمغان می­اورد. همچنین پیراهنی بژ، کت­ شلواری به رنگ قهوه‌ای تیره و کراواتی به رنگ قهوه‌ای روشن یا نارنجی نیز چنین ظاهری را برایتان ایجاد می‌کند.

در حقیقت هر ترکیب هماهنگی از رنگ‌ها و طیف­های مشابه ظاهری خوب و خوش­پوش را برای شما به ارمغان می­آورد.

اگر برای انتخاب رنگ­ لباس­های خود نیاز به کمک دارید، برای گرفتن راهنمایی به چرخه رنگ ­ها مراجعه کنید. به خاطر داشته باشید، هرچه تعداد رنگ کمتری را مورد استفاده قرار دهید ظاهری شیک ­تر خواهد داشت.

بدیهی ست که شما تمایل دارید با سبک پوشش­تان مورد توجه قرار بگیرید و سلیقه و سبک لباس پوشیدنتان توسط سایرین تحسین شود. با این حال مقدار خیلی کمی محافظه­ کار بودن معمولاً همیشه موثرتر از اغراق و زیاده ­روی کردن است.

انواع کت‌ شلوار

 

براساس تفاوت‌هایی که در بالا با آن‌ها صحبت کردیم، دنیای مد مردانه دارای سبک‌های متمایزی است :

کت‌شلواری ساده اغلب دارای دو تکه بوده و با پارچه­ای از جنس مخلوط پشم و یا خالص تهیه می‌شود. ساده به معنای معمولی نیز هست، بنابراین این نوع کت ­شلوار برای رویدادهای رسمی مناسب نیست .

کت شلوار ساده

 

این لباس معمولا ً یقۀ ناچ و گاهی پیک داشته و دارای تنها یک ردیف دکمه است. جیب‌های تاشو، یک جیب مخفی کوچک، و سر آستین ساده از ویژگی‌های این سبک هستند.

این سبک کت با شلوار صاف یا پلیسه در تناسب است اما با پوشیدن این شلوارها ظاهرتان بیش از حد ساده و محتاطانه جلوه خواهد کرد. بنابراین می‌توانید این کت را با شلوارهای رسمی و یا کتانی نیز بر تن کنید.

پیراهن­های رسمی به رنگ­های آبی، خاکستری و سفید به خوبی این سبک را تکمیل می­کنند. از پوشیدن کت ساده با پیراهن مشکی اجتناب کنید، زیرا این رنگ برای مراسم‌های رسمی عصرانه و سوگواری انتخاب می‌شود.

ویژگی‌ها: یک ردیف دکمه ، ترجیحا ً دو دکمه با یقه ناچ و جیب‌های تاشو .

مثالی از این سبک کت­ شلوار: کت­­ شلوار آبی سورم ه­ای با تن­خور مدرن، طراحی شده توسط تامی هایلفیگر (Tommy Hilfiger).

کت و شلوار کاری (تجاری)

 

کت­ شلواری که از آن برای رفتن به محل کار یا اداره استفاده می­کنید باید به رنگ آبی تیره و سورمه­ای باشد. همچنین قهوه­ای تیره مایل به سیاه نیز برای محیط‌های کاری و سازمان­های بسیار سنت­گرا و خشک مناسب است. با استفاده از مخلوط پشم و یقه ناچ به جای یقه پیک، می‌توانید ظاهری بسیار کلاسیک داشته باشید.

پیراهن‌های آبی و کفش‌های قهوه‌ای ظاهر کاری موقرتری را برای شما ایجاد می­کنند. بسیاری از مردان میانسال اینگونه فکر می‌کنند که پوشیدن کراواتی با رنگ تند باعث خوشایندتر شدن ظاهر جدی کت ­شلوار کاری­شان می­شود؛ اما اینگونه نیست.

می‌توانید رنگ­های مختلفی را به جزئیات لباس خود اضافه کنید، اما سعی کنید به جای پرداختن به تضاد رنگ­ها، بیشتر با سایه‌ها و طیف­ های مختلف بازی کنید.

مدل­هایی با یک ردیف و دو ردیف دکمه، متناسب با این نوع کت‌شلوار هستند. با این حال، احتمالا ً مدلی با دو ردیف دکمه می‌تواند تاثیر بیشتری در محیط کاری داشته باشد و اگر نگران این هستید که رییس­ تان بیش از حد به جزئیات علاقه­مند باشد، کتی را با چهار دکمه در سرآستین و جیب­ هایی به فرم رسمی انتخاب کنید .

نکته‌ای که در مورد کت‌شلوار کاری مطرح است، قابلیت تطبیق ­پذیری عالی آن است. پس از کار، می‌توانید به آسانی کراوات را کنار گذاشته، کفش‌های مشکی بپوشید و برای هر موقعیت اجتماعی دیگری آماده شوید.

ویژگی‌ها: یک ردیف یا دو ردیف دکمه. اگر دارای یک ردیف دکمه باشد، باید دو یا سه دکمه داشته باشد. این سبک می‌تواند ساده یا مدرن باشد و معمولاً دارای یقۀ پیک، جیب­هایی با طرح رسمی و چهار دکمه در سرآستینش است.

مثالی از این سبک کت­ شلوار: کت ­شلوار مخلوط پشمی به رنگ آبی سلطنتی، طراحی شده توسط هاکرتی (Hockerty).

کت و شلوار رسمی

 

کلمۀ «رسمی» را که برای توصیف این نوع کت­ شلوار استفاده می­شود، نباید با همان کلمه به کار رفته برای تعریف استاندارد و عرف پوشش، اشتباه گرفت.

عرف و استاندارد پوشش رسمی، تعیین می‌کند که باید چه زمانی کت­ شلوار دنباله ­دار، کت­ شلوار روز یا حتی کراوات سفید یا سیاه بپوشید. اما این، مبحثی کاملاً جدا و متفاوت است.

در این جا درباره ظاهری آراسته و برازنده بحث خواهیم کرد که از کت­ شلوار ساده یک پله بالاتر است. لباس رسمی را می‌توان به عنوان کت ­­شلوار عروسی پوشید یا برای هر موقعیت و مناسبتی که کت­ شلوار غیررسمی مناسب نباشد بر تن کرد. به علاوه می­توانید برای آن دسته از رویداد‌های نیمه‌رسمی که می‌خواهید شیک و متناسب باشید نیز  از این سبک استفاده کنید.

ویژگی‌ها: دو ردیف یا یک ردیف دکمه، با تن­خور مدرن یا راسته، یقۀ آرشال و یا یقه ناچ، جیب‌های تاشو یا شکافی، سر آستینی دارای چهار دکمه.

مثالی از این سبک کت­ شلوار: کت و شلوار پشمی آبی با تن­خور راسته، طراحی شده توسط Tomasso Black.

مدل تاکسیدو (نوعی کت­ شلوار رسمی و مجلسی)

 

تاکسیدو به عنوان کت­­ شلوار شب معروف بوده و یکی از شناخته‌شده‌ترین سبک­ های کت­ شلوار است. تاکسیدو لباسی عالی برای مراسم‌های عروسی و دیگر مراسمات رسمی است .

تاکسیدوها همیشه سیاه با سورمه­ای بوده و با یقه آرشال از جنس ساتن یا ابریشم کلفت همراه هستند. جیب ­ها  نیز از نوع شکافی هستند. اگر تاکسیدو دارای قاپک باشد، باید آن­ها را به سمت داخل تا کرد.

در تاکسیدویی خوب، دکمه ­ها با همان پارچۀ یقه پوشش داده می­شوند. از خریدن تاکسیدوهای بی­ کیفیت با دکمه ­های پلاستیکی، فلزی یا از جنس عاج، اجتناب کنید.

تلفیق این سبک با شلوارهای تاکسیدوی مناسب، بهترین ظاهر را به ارمغان خواهد آورد. این شلوارها دارای نواری از جنس ساتن در قسمت پایینی و بیرونی پاها بوده و گاهی اوقات قسمت دمپای شلوار پاکتی­دار می­شود.

پوشاندن قسمت کمر با بند کمری و بند شلوار مجاز است اما هرگز و به هیچ­ وجه از کمربند استفاده نکنید. پیراهن تاکسیدوی دارای بافت یا چین، پایپون مشکی یا سفید و کفش مجلسی یا رسمی براق، ظاهر شما را تکمیل می­کند.

ویژگی‌ها: معمولاً سیاه یا سورمه­ای، با یقۀ آرشال و جیب‌های شکافی.

مثالی از این سبک کت­ شلوار: تاکسیدوی سرمه­ای یقه آرشال با برش راسته، طراحی شده توسط Ferrecci

کت کژوال (اسپرت)

 

کت کژوال مناسب مردانی است که بیشتر از ظاهر به قابلیت تنفس و راحتی لباس خود اهمیت می­دهند. کت‌های کژوال به صورت نیمه آستردار بوده و از جنس پارچه‌های پنبه­ای لطیف، پشمی یا کتانی هستند .

عدم وجود لایی در قسمت شانه، به کت کژوال ظاهری راحت می‌دهد. می‌توانید با داشتن این سبک کت، رنگ‌های مختلفی را به کمد لباس خود اضافه کنید. این لباس همچنین شما را تشویق می‌کند که از انواع مختلف جیب و تکه­ های (وصله­ های) آرنج استفاده کنید.

لازم نیست خیلی نگران تناسب شلوار خود با کت اسپرت تان باشید. می‌توانید از شلوار کتانی یا شلوار جین برای ایجاد جلوه­ای خاص استفاده کرده و یا شلواری شیک و مرتب را برای محیط کاری برگزینید .

وجود جیبی مربعی یا مستطیلی شکل می‌تواند اثری خوب را در ظاهر این کت به جا بگذارد.

ویژگی‌ها: یقه ناچ با جیب وصله‌ای یا تاشو، آستین معمولاً یک یا دو دکمه‌ دارد. این نوع کت دارای یک ردیف دکمه بوده و می‌توان یک یا دو دکمۀ آن را بست.

مثال از این سبک کت­: کت اسپرت غیررسمی به رنگ خاکستری روشن، طراحی شده توسط Coofandy .

بلیزر

 

بلیزرها یکی از نوادگان اونیفورم نیروی دریایی بوده و همیشه به رنگ آبی تیره یا مشکی هستند. به بیان دیگر، این گونه در نظر بگیرید که یونیفرم­های مدرسه ظاهری بالغانه­ تر و ساختاریافته­ تر نسبت به کت­ های اسپرت دارند. بلیزرها دارای پدهای پهن و مربعی در قسمت شانه، جیب‌های وصله‌ای و یقه دارای بریدگی به شکل V هستند. پارچه آن‌ها معمولا ً مانند پارچه پشمیِ تابیده شده، متراکم است و رگه­ هایی از رنگ طلایی مثلاً در دکمه­ ها، سرشانه­ ها و به صورت طرح­ های راه راه در آن­ها رایج است.

می‌توانید بلیزر خود را با شلوار کتانی رنگ‌ روشن و یا شلوار چک و کفش­های راحتی قهوه‌ای هماهنگ کنید. با این که کت بلیزر نهایتاً ظاهری روزمره ­تر از کت رسمی دارد، اما باید به عنوان نسخه‌ای مجلل­ تر و با کیفیت­ تر از کت­های اسپرت (کژوال) در نظر گرفته شود.

ویژگی‌ها: یک ردیف دکمه، معمولاً تن خوری بسیار راسته با یقه ناچ دارد. این کت می‌تواند با یک یا دو دکمه بسته شود و جیب‌های وصله‌ای داشته باشد.

مثال: بلیزر مشکی با تن­خور راسته، طراحی شده توسط Mage Male

نتیجه

 

خرید کت ­شلوار خوب سرمایه‌گذاری مالی قابل‌توجهی است. با برنامه‌ریزی قبلی و فکر کردن در مورد موقعیتی که قصد پوشیدن کت­ شلوار را دارید، قادر به گرفتن تصمیم بهتری خواهید بود.

هم چنین امکان دارد در لباس‌هایی که با عجله و به صورت سردستی با هم هماهنگ (ست) کرده ­اید، احساس اعتماد به نفس داشته باشید. با این حال همواره این گونه نیست که بتوانید سبکی منحصربه فرد و ممتاز برای خودتان ایجاد کنید .

هم چنین فرم بدن خود و میزان راحتی مورد نیازتان در کت­ شلوار را از قبل شناسایی و مشخص کنید. این کار گزینه‌های شما را محدود خواهد کرد و احتمالاً به گرفتن تصمیمی درست برای خرید منجر خواهد شد.

اساسی‌ترین تعریف درباره انواع کت­ شلوار مردانه، تلفیقی از کت و شلواری است که به قصد پوشیدن به عنوان یک مجموعه هماهنگ در نظر گرفته می­شود. بنابراین، این دو لباس برش مشابه ای داشته، از مواد یکسان دوخته می­شوند و اغلب، اما نه همیشه، رنگ یکسانی نیز دارند.

کت­ شلوارهای مختلف دارای مجموعه‌ای از جزئیات منحصر به فرد هستند که تعیین می­کند به کدام دسته ­ای از سبک پوشش تعلق دارند. این جزییات شامل نوع برش و پارچه، نوع یقه، شکل جیب، تعداد دکمه‌ها و چاک­ها و حتی جنس آستر است .

 

مطالب مرتبط:

1.نقش کت و شلوار در پرستیژ آقایان

2.چگونه لکه های عرق را از روی لباس پاک کنیم؟

3.پولدارا خوشتیپ هستن یا خوشتیپ ها پولدار؟

 

بعد         قبل 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید